Utsikt fra Gullfjellet mot nord, med Arna bydel til venstre for fjorden og Osterøy på høyre side.

Varderekken mot Gullfjellstoppen fra østsiden. (Foto: Silje Sveum)

Gullfjellet sett fra Samnangersiden i øst.

Redningshytten og starten på varderekken i vest.

Turen opp mot Gullfjellstoppen er bratt, med utsikt mot Bergens største drikkevansskilde dersom du starter fra vestsiden.

Gullfjellet er synlig fra Blåmanen og fra store deler av turen over Vidden.

Gullfjellet (987 moh)

Skrevet av: Utdanning i Bergen

Foto: Student Bergen

Gullfjellet er det høyeste fjellet i Bergen kommune. Populært turmål med flere stier som er merket med varder.

Gullfjellet ligger øst i Bergen, og er et fjellmassiv med flere topper. Gullfjellstoppen med sine 987 moh. er den høyeste. Grensen mellom Bergen og Samnanger kommune går rett gjennom denne toppen. Fra området rundt toppvarden har du utsikt mot Vidden med Ulriksmasten og Rundemanen i vest, og de høye fjellene på Kvamskogen i øst. På godværsdager ser du helt til Hardanger og isbreen Folgefonna. Bergen forsynes med drikkevann fra kildene som ligger på vestsiden av fjellet.

Gullfjellet har høyfjellsterreng og er værutsatt, så husk derfor ekstra klær både sommer og vinter.

Turveier til Gullfjellstoppen

• Fra Gullbotn (øst)

Start ved lysløypen på Gullbotn (vis-a-vis turistheimen med parkering og busstopp). Fra øvre del av lysløypen rett før en bro over bekk, går det turvei opp til starten av varderekken. Følg varderekken i sørvestlig retning, først gjennom glissen skog og siden bratt oppover mot Gullfjellstoppen. Se rute på ut.no

Buss: nummer 925/930 fra Busstasjonen.

• Fra Osavatnet via Redningshytten (vest)

Start ved parkeringsplassen ved Osavatnet i Arna. Følg veien opp mot demningen, og turvei videre mot Redningshytten. Fra Redningshytten går det sti langs varderekken mot toppen. Se rute på ut.no